Czasopismo PUA publikowane jest w otwartym dostępie na licencjach Creative Commons BY-SA 4.0.
Treści archiwalne dostępne są na stronie Repozytorium PK.
Polityka przeciwdziałania konfliktom interesów:
- Autorzy nie powinni publikować tekstów opisujących te same badania w więcej niż jednym czasopiśmie.
- Zespół redakcyjny, na podstawie Zasad COPE, może wycofać artykuł z publikacji lub wyrazić wątpliwości dotyczące jego zawartości.
- Nieopublikowane artykuły nie mogą być bez pisemnej zgody autorów wykorzystywane przez członków zespołu redakcyjnego ani żadne inne osoby uczestniczące w procedurach wydawniczych.
- Zespół redakcyjny zobowiązany do zapewnienia sprawiedliwego procesu recenzji.
- Redaktorzy powinni odrzucić teksty (zasięgając rady pozostałych członków redakcji), w których występuje konflikt interesów pomiędzy autorami, firmami lub (ewentualnie) instytucjami związanymi z danym czasopismem.
- Recenzenci nie mogą wykorzystywać recenzowanych prac dla swoich osobistych potrzeb i korzyści. Nie powinni oni również oceniać tekstów, w przypadku których może występować konflikt interesów z autorem/autorami.
- Recenzja tekstów prowadzona jest w formacie double-blind review. Każdy artykuł sprawdzany jest przez przynajmniej dwóch recenzentów.
Etyka wydawnicza:
Zasady dotyczące członków redakcji:
- Redakcja monitoruje standardy etyczne publikacji naukowych i podejmuje wszelkie możliwe środki przeciwko wszelkim nadużyciom związanym z publikacją.
- Przedłożone manuskrypty są oceniane pod kątem zawartości intelektualnej bez względu na rasę, płeć, orientację seksualną, przekonania religijne, obywatelstwo lub ideologię polityczną.
- Redaktor jest odpowiedzialny za podjęcie decyzji, które z nadesłanych artykułów powinny lub nie powinny zostać opublikowane. Decyzja o przyjęciu lub odrzuceniu artykułu do publikacji opiera się na jego znaczeniu, oryginalności, przejrzystości i znaczeniu dla zakresu czasopisma.
- Redaktor i członkowie redakcji muszą dopilnować, aby wszystkie materiały przedłożone do czasopisma pozostały poufne. Nie wolno im ujawniać żadnych informacji o przesłanym manuskrypcie żadnym osobom poza autorami, recenzentami, potencjalnymi recenzentami, innymi doradcami redakcyjnymi i wydawcą.
- Redaktorzy zaznaczają poprawki i odwołania, gdy zajdzie taka potrzeba,
- a w przypadku podejrzenia lub domniemanego niewłaściwego prowadzenia badań i publikacji są zobligowani do zgłoszenia podejrzenia plagiatu.
- Redakcja zawsze jest gotowa opublikować poprawki, wyjaśnienia, wycofania i przeprosiny w razie potrzeby.
- Redaktorzy rozważą wycofanie publikacji, jeśli:
- mają wyraźny dowód, że wyniki są niewiarygodne, albo w wyniku niewłaściwego postępowania (np. wytwarzania danych), albo uczciwego błędu (np. błędnej kalkulacji lub błędu eksperymentalnego);
- ustalenia zostały wcześniej opublikowane w innym miejscu bez odpowiedniego odsyłacza, pozwolenia lub uzasadnienia (przypadki zbędnej publikacji);
- stanowi plagiat lub zgłasza nieetyczne badania.
- Zawiadomienie o wycofaniu powinno być powiązane z wycofanym artykułem (poprzez umieszczenie tytułu i autorów w nagłówku wycofania), wyraźnie zidentyfikować wycofany artykuł i określić, kto wycofuje artykuł. W informacjach o wycofywaniu należy zawsze podawać powód (przyczyny) wycofania, aby odróżnić uczciwy błąd od niewłaściwego postępowania.
- Złożone artykuły nie zostaną usunięte z drukowanych kopii czasopisma ani z archiwów elektronicznych, ale ich status schowany zostanie zaznaczony tak wyraźnie, jak to możliwe.
Zasady dotyczące autorów:
- Autorzy raportów z badań oryginalnych powinni przedstawić dokładny opis wykonanej pracy oraz obiektywną dyskusję o jej znaczeniu. Dane podstawowe powinny być dokładnie przedstawione w artykule. Wytwarzanie wyników i dokonywanie nieuczciwych lub niedokładnych stwierdzeń stanowi nieetyczne zachowanie i może spowodować odrzucenie lub wycofanie manuskryptu lub opublikowanego artykułu.
- Autorzy powinni upewnić się, że napisali całkowicie oryginalne prace, a jeśli wykorzystali pracę i / lub słowa innych, muszą być cytowane. Plagiaty są niedopuszczalne.
- Autorzy mogą zostać poproszeni o dostarczenie nieprzetworzonych danych do przeglądu redakcyjnego, powinni być przygotowani do publicznego udostępnienia takich danych i powinni być przygotowani do przechowywania takich danych przez odpowiedni czas po publikacji ich pracy.
- Autorzy nie powinni zasadniczo publikować manuskryptu opisującego zasadniczo to samo badanie w więcej niż jednym czasopiśmie. Przesyłanie tego samego rękopisu do więcej niż jednego czasopisma jednocześnie stanowi nieetyczne zachowanie w zakresie publikowania i jest niedopuszczalne.
- Autorstwo powinno być ograniczone do tych, którzy wnieśli znaczący wkład w koncepcję, projekt, wykonanie lub interpretację badania raportu. Wszyscy, którzy wnieśli wkład, powinni być wymienieni jako współautorzy.
- Odpowiedni autor powinien upewnić się, że wszyscy współautorzy obejrzeli i zatwierdzili ostateczną wersję pracy i zgodzili się na jej przekazanie do publikacji.
- Zawsze należy podać właściwe uznanie pracy innych. Autorzy powinni cytować publikacje, które miały wpływ na określenie zakresu zgłaszanej pracy.
- Gdy autor odkryje znaczący błąd lub niedokładność w swoim własnym opublikowanym dziele, powinien niezwłoczne powiadomić redaktora lub wydawcę.
Zasady dotyczące recenzentów:
- Recenzje pomagają redaktorowi w podejmowaniu decyzji redakcyjnych, a także mogą pomóc autorom w ulepszeniu ich rękopisu.
- Każdy wybrany recenzent, który czuje się niewykwalifikowany do przeglądu badań zgłoszonych w rękopisie lub wie, że jego terminowa kontrola będzie niemożliwa, powinien powiadomić redaktora i usprawiedliwić się z procesu przeglądu.
- Cały manuskrypt otrzymany do przeglądu musi być traktowany jako dokument poufny. Nie wolno ich pokazywać ani omawiać z innymi osobami, z wyjątkiem osób upoważnionych przez redaktora.
- Opinie powinny być prowadzone obiektywnie. Osobista krytyka autora jest niewłaściwa. Recenzenci powinni jasno wyrażać swoje poglądy za pomocą odpowiednich argumentów wspierających.
- Recenzenci powinni zidentyfikować odpowiednie opublikowane prace, które nie zostały wymienione przez autorów. Wszelkie znaczące podobieństwa lub nakładki między rozpatrywanym manuskryptem a jakimkolwiek innym opublikowanym dokumentem należy zgłaszać redaktorowi.
- Uprzywilejowane informacje lub pomysły uzyskane w wyniku wzajemnej oceny muszą być poufne i nie mogą służyć osobistej korzyści. Recenzenci nie powinni rozważać oceny manuskryptów, w których występują konflikty interesów wynikające z relacji konkurencyjnych, współpracy lub innych relacji z żadnym z autorów, firm lub instytucji zaangażowanych w pisanie artykułu.
Zasady postępowania w przypadku wykrycia nierzetelności badań:
- „Nierzetelność” lub „naukowa nierzetelność” są rozumiane jako fabrykacja, fałszowanie, plagiat lub inne działania znacząco odbiegające od zasad rzetelności prowadzenia badań i dzielenia się ich wynikami.
- Do działań uznawanych za nierzetelność naukową należą, m.in. umieszczanie w wykazie autorów osób, które nie wyraziły na to zgody; przypisywanie autorstwa osobom, które nie brały udziału w przeprowadzaniu i opracowywaniu badań; oraz brak wiedzy o merytorycznym wkładzie studentów, stażystów lub innych osób zaangażowanych w badania.
- Do działań tych nie są zaliczane nieświadome błędy lub różnice w interpretacji oraz ocenie danych i materiałów źródłowych.
- Naukowiec lub recenzent nie powinni świadomie lub nieświadomie:
- Popełniać plagiatu;
- Wykorzystywać informacji zwartych w recenzowanych materiałach w sposób naruszających ich poufność;
- Ignorować wyników już opublikowanych prac w celu wykazania innowacyjności prowadzonych przez siebie badań.
- Naukowiec lub recenzent nie powinni świadomie i bez wyraźnej zgody przejmować, wykorzystywać lub niszczyć jakichkolwiek narzędzi lub materiałów naukowcy należących do innej osoby.